YTFR103 – Tore Berger: Sångspår (2001)

”Från naturvisa till kosmiska möten och Blå Tåget-känsla. Tore Berger – visman, konstnär och välkänd röst för alla vänner av det blåa proggtåget – kommer med sin första soloskiva sedan 1989. Ojämn, men behaglig, full med charm och fyndigheter och framväxt i ett lyckat samarbete med musiker Pekka Lunde.

Och inte vet jag vad det är, men något i trubadur Tore Bergers röst och texter slår an på mina känslosträngar. Kanske minnen, kanske en saknad i nuet, möjligen en poetisk trovärdighet.”

Sune Johannesson
Kristianstadsbladet 2001-03-31

”Leonard Cohen, tänker jag vid första spåret. Och likheter finns: det här är vispoesi till musik att beteckna som stillsam rock. Tore Berger inte bara sjunger utan spelar också klarinett som i Gunder Hägg och Blå Tåget.

Medspelare och medproducent är multimusikern Pekka Lunde. Avstampet ‘Och du som är ett barn’ är vemodigt ljus med en ton som färgar skivan i stort. Ditt eget ljus är fullt av sorg – det paradoxala eller åtminstone det sammansatta i tillvaron löper som en röd tråd genom skivan. Men här finns svartare stråk som: Kärleken var utan nåd eller Morgondagen gick sin väg. Eller Mälardrottningen gestaltad i en stämning av 40-talets amerikanska film noir: Din ensamhet är gjuten i betong. Att Tore Berger också är bildkonstnär återspeglas här som i första soloskivan Hjärtats melodi (1976), med dagrar och skiftande ljus i bilder av naturen och havet.”

Ingrid Strömdahl
Svenska Dagbladet 2001-06-08

Spår

  1. Och du som är ett barn
    … är specialskriven för kortfilmen ”Möte i Kosmos” av Aja Eriksson. Två arrangörer hade misslyckats totalt innan Pekka Lunde fick hand om låten. Trots brådskan lyckades han med fin hand åstadkomma den inspelning som filmen behövde. (En astronaut-flicka fastnar i rymden, och hennes pojkvän lyckas inte rädda henne…) Detta blev inledningen till ett vidare samarbete. Och denna version av låten.
  2. Hennes melodi
    … tänkte jag först kunde vara titeln till en platta, som en pendang till mitt första soloalbum ”Mitt hjärtas melodi”. Men den blev omtyckt i Blå Tåget, och jag fick möjlighet att spela in en version på ”Moderna Material”. Det var ju inte säkert att jag någonsin skulle få igenom något eget projekt. Vi tappade bort en version av ljuvligt strängaspel i datan, men hittade ett lugnt arrangemang i närheten av Blå Tågets.
  3. Sommarkväll vid Båven
    I boken ”Önamn i Båven. En studie över önamnskicket i en sörmländsk insjö” av Staffan Nyström, förtecknas 197 namngivna öar.
  4. Ditt eget ljus
    En helt annan sommar…
  5. När vi simmar ut
    Många av låtarna är poesi till utvalda kvinnor. Det här är den i särklass äldsta, skriven 1972. Sist på a-sidan av ”Mitt hjärtas melodi” finns en sorts punkversion. Men här är texten renoverad till vad den alltid borde varit. Första delen (A,B,B) är drömsekvenser, i andra delen råder en mera vaken symbolik.
  6. Mannen i speldosan
    Ett seriellt experiment, som Bennet Fagerlund hjälpte mig att anteckna precis när jag fått idén. Permutationer till en melodi med ett mellanspel (som fanns med från första början). Fyra rader till en strof kan varieras 24 gånger olika. Här nöjer jag mig med 16 av dessa.
  7. Spår
    Under namnet ”Sång” återfinns en härmed ogiltig version av denna text i min sångbok. Tyvärr, tyvärr! Jag hade något som glimmade, men missförstod formen. Det var en lång omväg till dessa hopfogade minnen av drömmar. Det finns en grundmelodi över ackorden. Men här deklamerar jag, medan Pekka spelar ”walking” bas.
  8. Dröm en dröm
    … finns med på ”Någonstans en gräns”. Jag hade sänt in den till Eurovisionschlager-tävlingen, där den spårlöst försvann.
  9. I stadens natt
    … hette först ”Dedikation”. När den skrevs i början av 80-talet läste jag just en bok av Lars Gustafsson. Bitar av hans bildspråk kom in i första versen och präglade symboliken. Melodin och hela tanken är, enkelt och glittrande, en stadshotell-tryckare.
  10. Av Tomhet
    Denna melodi skaver lite mot textens innehåll, en inbyggd ”kontrovers” som förklarar låten och fått fäste i arrangemanget.
  11. Mälardrottning
    … är ren underhållnings-lyrik, skriven som en revyvisa till någon ”primadonna”. Jag har försökt göra den två gånger förut. (På ”Upp över skummet” var texten tyvärr inte färdigarbetad, vilket vållade en del förtret.) Här har Pekka lyckats omgående. Det är den enda mix som blivit kvar från våra tidiga inpelningar, innan datan förnyades.
  12. Morgonstund
    Denna lilla visa är skriven mot slutet av det trista 80-tal när jag ännu rökte cigarill. Jag bara sammanfattade vad som hänt. Ett gott exempel på vad ledan kan ställa till. (Den fick mig senare att sluta röka enligt rak psyko-logik: om allt ändå är så tråkigt, kan det inte bli värre för att jag slutar röka.)
  13. Akvarell
    … är inspelad på Studio Lagnö av Per Carlesson, efter sista omgången hos Pekka i Malmö. Med tre rader finner jag sex strofer! En logisk idé som föddes ur arbetet med ”Mannen i speldosan”. Ingen melodi, men ren deklamation.

Skivuppgifter

Producerad av Pekka Lunde och Tore Berger. Tore Berger: sång, klarinett. Pekka Lunde: arrangemang, inspelning, akustiska, elektriska och digitala instrument.

Inspelning hos Pekka Lunde i perioder 1999—2000. Mastering: Björn Almstedt, Cutting Room. Omlagsmålning av Tore Berger. Foto av Evalena Jönsson-Lunde. Omslag av Ermalm’s Egenart.

Tack till Nikke Ström, Leif Nylén, Evalena, Per Melin, Gisen Malmquist, Per Törnqvist.

Producerad med bidrag från Statens Kulturråd.

© 2001 YTF(r)ecords.

Berger, Tore

Född 28-5 1938, Skeppsholms församling, Stockholm.

Studier: Konstfack 55-57. Värnplikt 57-58. Valands Konsthögskola 58-63.

Tillbaka i Stockholm -64. (Popkonst, Beatles, New York-kvällar och frågan om gränsen mellan konst och liv.) Debuterade separat -65 på Lilla Galleriet.

Efter utställningar -67 i Stockholm, Göteborg och Malmö, vidtog den mer kollektiva aktivism som startade Gunder Hägg/Blå Tåget och kom att gälla företag som MNW, Musikens Makt och musikrörelsen som helhet.

Tore har aldrig lärt sig gitarr, men spelar klarinett på gehör. Han är en av Blå Tågets fyra låtskrivare, känd för titlar som ”Jag tog bilen in till stan” (Tigerkaka), ”En höstbild” (Vargatider), ”Kalla Kriget” (Glassfabriken), ”I Hagalund” och ”Winges vals” (Brustna Hjärtans Hotell) eller ”Hälsa Gud” och ”Vädersolens märke” (Slowfox). -78 kom LP:n ”Stockholm Norra”, där sorgmarschen ”Tidens gång” finns inspelad.

Första soloskivan -76 ”Mitt Hjärtas Melodi”, innehöll kärleks- och teaterlåtar. Den producerades tillsammans med Kjell Westling, Carla Jonsson och Tony Thorén. (Den mjuka, tematiska tonen var kontroversiell i vissa kretsar.)

1980, i kärnkraftsdebattens efterdyning, kom ”Äntligen ensam igen”, där bland andra Rickard Rolf och Tuomo Haapala medverkade. (lnnehållet blev antologi-spretigt.)

Efter ytterligare 4 års ”tystnad” hade den handlingsförlamade konstnären samlat på sig en ny bunt visor som, ackompanjerade av Kjell Westling, gavs ut under titeln ”Upp över skummet”. (l ”Mälardrottning” och ”Ave Maria” visade sig texterna inte vara färdiga.)

-87 gjordes ett ambitiöst försök med Tony Thorén som producent. Grunderna blev närmast country-pop. (Sångpålägg utan riktig värme och närvaro.) Titeln ”Prickar på mitt golv” är slutraden i den sista låten, ”Situation”, där Claes von Heine gjorde ett genomtänkt arr. på syntar.

-89 kom sångboken ”i mitten av allt” på AWE-Gebers förlag. 45 låtar i perspektivisk kronologi illustrerades av polaroidfoton och noter. Boken fick en del beröm för både innehåll och form.

Samma höst gjordes snabbt ett enkelt visalbum: ”Någonstans en gräns” med Tore Persson på gitarr och Björn Lundquist, kontrabas. (B-sidan blev ett urval ur den litterära vistraditionen, med låtar av Karlfeldt, Taube, Heidenstam, och Stagnelius.)

Han medverkade också på Bellman-antologin ”Stolta Stad”, där han sist på CD:n valde epistel nr. 10 ”Systrar hören min musik”.

På 90-talet följde diverse separatutställningar. -97 skrev han ”Och du som är ett barn” som arrangerades av Pekka Lunde till kortfilmen ”Möte i Kosmos”.

-99 kom Blå Tåget med ”Moderna Material”, där han bidragit med ”Solnedgång vid Fagertärn”, ”Hennes Melodi”, ”Det var en gång en dröm” och uppdaterat texten till gamIa ”Östersjövalsen”.

Tore Berger medverkar på samtliga skivor med Gunder Hägg/Blå Tåget och Stockholm Norra.